Morsowanie nad jeziorem Sopień

Morsowanie: jak zacząć morsować?

W ostatnich latach przybywa osób, które rozpoczynają swoją przygodę z morsowaniem. Zazwyczaj sama myśl o zanurzeniu się w wodzie pełnej lodu, wywołuje dreszcz. Jest jednak w tej aktywności coś takiego, co sprawia, że zwolenników zimnych kąpieli przybywa z sezonu na sezon. Jest to sposób na hartowanie organizmu i zwiększenie odporności. Niewiele z nas jednak wie, dlaczego morsowanie jest zdrowe oraz co trzeba wiedzieć, gdy chcemy zacząć morsować.

Jak morsowanie wpływa na zdrowie?

Morsowanie to krótkotrwałe zanurzanie się w zimnej wodzie. Jest to kontrowersyjny temat, bo samo morsowanie ma zarówno wielu zwolenników, jak i tych nieprzekonanych do zimnych kąpieli w mroźne dni. Udowodniono jednak, że morsowanie rzeczywiście wpływa korzystnie na zdrowie. Dzieje się tak, ponieważ podczas zanurzania się w zimnej wodzie zmienia się ciśnienie krwi. Morsowanie poprawia krążenie, a także wpływa pozytywnie na funkcjonowanie całego układu immunologicznego. Początkowa reakcja szokowa organizmu na zimno jest związana z odruchami obronnymi, które zostają pobudzone. Następnie po reakcji stresowej następuje stopniowa adaptacja, pogłębiony oddech oraz finalnie – wydzielenie endorfin. Regularne morsowanie pomaga nie tylko podnieść naszą odporność – wpływa również na reakcje organizmu na sytuacje stresowe. Organizm, który jest przystosowany do odpowiedniej reakcji w sytuacji stresowej, w efekcie przechodzi ją łagodniej.

Morsowanie - co ze sobą zabrać?

Jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z morsowaniem, pamiętaj o czapce i rękawiczkach. To właśnie głowa i dłonie są miejscami, z których ucieka najwięcej ciepła. Poza tym oczywiście strój kąpielowy i ręcznik. Dla „morsów” polecane są również specjalne, neoprenowe buty. Każdy doświadczony „mors” zwraca również uwagę na odpowiednie nastawienie – motywacja oraz bariera psychiczna są równie ważne, co rozgrzewka oraz przygotowanie stroju.

Morsowanie – co trzeba wiedzieć?

Przede wszystkim przed rozpoczęciem morsowania, należy upewnić się, że nie posiadamy przeciwwskazań zdrowotnych do zanurzania się w zimnej wodzie. Do takich przeciwwskazań należą choroby układu krążenia, a także choroby serca. Osoby ze schorzeniami takimi jak epilepsja również nie powinny stosować mroźnych kąpieli. Pamiętajmy, by do zimnej wody nie wchodzić, gdy jesteśmy przeziębieni. Wówczas należy odczekać, aż nabierzemy sił.

Zimne prysznice mogą okazać się pomocne, by przyzwyczaić organizm do uczucia zimna. Pamiętajmy przy tym, by nie polewać zimnym strumieniem głowy. Często osoby zainteresowane rozpoczęciem swojej przygody z morsowaniem zastanawiają się, ile należy morsować, by uzyskać najbardziej optymalne efekty zdrowotne. Udowodniono, że najkorzystniejsze dla zdrowia jest regularne morsowanie – nie jednorazowe. Na początku wystarczy dosłownie pół minuty w zimnej wodzie. Następnie czas ten można wydłużać według własnego poczucia komfortu.

Gdzie morsować?

Należy unikać pierwszego morsowania „na własną rękę”. Morsowanie w samotności, gdy nie znamy jeszcze granic własnego organizmu, może okazać się niebezpieczne. Najlepiej morsować zatem w grupie bardziej doświadczonych osób, które będą służyć pomocą i radą. Coraz więcej również mówi się o zbawiennym wpływie morsowania na świeżym powietrzu. Osoby zastanawiające się, gdzie morsowanie będzie najbezpieczniejsze, powinny spróbować morsowania w większej grupie. W Agroturystyce Sopień grupa Morsy Głęboczek zawiązała się z pasji oraz chęci wspólnej zabawy, połączonej ze zdrową aktywnością. Jeśli zastanawiasz się, gdzie i w jakim towarzystwie morsować – nad jeziorem Sopień miłośnicy morsowania są obecni co tydzień. Wspólne morsowanie odbywa się we wszystkie niedziele miesięcy zimowych. Część z osób zafascynowanych morsowaniem przyjeżdża również w trakcie tygodnia, by wejść do jeziora. Dla wielu osób morsowanie jest już stylem życia. Dzielą się oni swoim doświadczeniem w zimnych kąpielach z innymi, by morsowanie było dla wszystkich bezpieczne i przynosiło jak największe korzyści zdrowotne. Całemu wydarzeniu towarzyszy muzyka podczas rozgrzewki, a także rozpalane są ogniska, zapewniające ciepło. Dla wszystkich uczestników dostępne są także gorące napoje i ciepły posiłek.

Co daje morsowanie? Korzyści psychiczne morsowania

Wykazano, że morsowanie wpływa pozytywnie na psychikę ludzką. Uczucie przełamywania swoich barier, przebywanie w naturze oraz przebywanie w pozytywnie nastawionym środowisku sprawia, że aktywność ta wzmaga wydzielanie endorfin – „hormonu szczęścia”. Nie bez powodu osoby, które morsują, kojarzone są z pozytywnym nastawieniem. Zimowe kąpiele są polecane również dla osób, które cierpią na brak energii. Ospałość, problemy z koncentracją oraz uczucie permanentnego zmęczenia to częste zjawiska w okresie jesienno-zimowym. Zimna woda daje odczucie pobudzenia, tak wszystkim obecnie potrzebnego.

Czy morsowanie jest zdrowe?

Pamiętajmy, by nie kierować się wyłącznie modą na morsowanie – aktywność ta powinna przede wszystkim być bezpieczna. Znane są wszystkim przykłady ryzykownych zachowań, które przejawiają niedoświadczone osoby kierujące się brawurą. Do takich niebezpiecznych aktywności podczas morsowania należą przede wszystkim: zanurzanie głowy, przepływanie pod lodem oraz organizowanie konkursów, kto dłużej wytrzyma w lodowatej wodzie – takie bezmyślne zachowania nierzadko kończą się tragedią. Stosując zasady wyszczególnione w artykule, takie jak stopniowe zwiększanie czasu przebywania w wodzie, docieplanie głowy, rąk i stóp, a także regularne morsowanie w bardziej doświadczonej grupie, morsowanie będzie aktywnością zdrową i bezpieczną.

Korzystajmy więc z dobrodziejstw natury z zachowaniem szacunku dla jej siły, a ona odwdzięczy się nam zwiększeniem odporności, dodaniem energii i wspaniałym nastrojem.

Wszelkie prawa zastrzeżone. 2022
Projekt i wykonanie asmedia.pl